De cybermonk!

Mooie uitspraken van de Cybermonk (Boeddhistische omroep):

Ontwaakte aanwezigheid, jouw aanwezigheid volgens Mazu, is ongeboren. Wat betekent dat? Dit wil zeggen dat het feit van mijn aanwezigheid zelf en alles wat in mijn aanwezigheid verschijnt, wat ik zie, hoor, voel, de gedachtes en emoties die opkomen en weer oplossen, dat dit alles gewoonweg is. Ze komen nergens vandaan en gaan nergens heen, ze ontstaan niet en vergaan niet, ze worden op geen enkele wijze door mij gecreëerd, ze zijn eenvoudigweg.

Juist dit gegeven dat wat ik zie, hoor, voel, dat elke gedachte of emotie gewoonweg is, is het mysterie van mijn bestaan. Niemand weet wat het is, waar het vandaan komt, waar het heengaat en toch is het niets anders dan de onderscheidende helderheid van mijn ontwaakte aanwezigheid. Een hond blaft, een kraai schreeuwt.

Niet waarom het is, maar het feit dat het is, is het mysterie van mijn bestaan. Dit is volkomen onbegrijpelijk. En toch is het niet anders dan mijn ontwaakte aanwezigheid. Als het besef van een zelf ontstaat en ik me gescheiden weet van de rest van de wereld, en als dit zelf wordt ingekapseld door diep ingesleten patronen, harde ideeën en voorkeuren en afkeuren, dan lijkt het alsof er dingen buiten me komen en gaan, en alsof dit ik eens is geboren en ooit zal sterven. Het mysterie is daarmee verdwenen achter een wereld van solide objecten en het ongeborene gaat schuil achter de kringloop van de geboorte en dood van een zogenaamd zelf.

Bron: Maurice Knegtel, maart 2007.

Wat vind u van deze uitspraken? Geef u reactie!

Leave a comment

No comments yet.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

